Waarop letten bij het aankopen van een krabpaal?

Zoals ik al eerder schreef was mijn eerste krabpaal voor Mylo best leuk, maar waren er ook dingen die ik bijgeleerd had i.v.m. krabpalen en zou ik de volgende keer voor een andere krabpaal kiezen.

Elke kat is natuurlijk anders en het belangrijkste is dat je kat gelukkig is. Maar ik denk dat iedereen wel nuttig zal zijn om mijn keuzecriteria even te lezen en dan kan ieder voor zich kiezen wat belangrijk is voor zijn persoonlijke situatie en kat.

De dikte van de palen: 
Als er iets is wat ik van Mylo’s huidige krabpaal heb bijgeleerd is dat ik de volgende keer moet kiezen voor een paal met dikkere palen. Palen van 9 cm diameter zien er mooi elegant uit, maar als je een even enthousiaste kat hebt als die van mij, dan gaan de bovenste palen snel wiebelen, wat op den duur gevaarlijk wordt.              
Bij een volgende krabpaal zou ik dan ook kiezen voor palen van minstens 11 cm diameter en liefst zelfs 12 of 15 cm diameter. Zo hebben de palen een groter steunvlak en gaan ze minder snel wiebelen.             
Als elk ligvlak door meerdere dunne krabpalen ondersteund wordt, dan zal dat natuurlijk wel meer stevigheid bieden. Maar 9 op de 10 krabpalen hebben bovenaan minstens 1 ligvlak dat slechts door 1 paal ondersteund wordt.

De krabgedeeltes:         
Het zal niet bij elke kat zo zijn, maar ik denk dat er toch veel katten zijn die net als Mylo zich graag lang uitrekken terwijl ze krabben. Jammer genoeg bestaan veel krabpalen uit vele korte paaltjes, waarbij katten nergens ruimte hebben om zich uit te rekken terwijl ze krabben. Ik ga er dus goed op letten om een krabpaal te kiezen waarbij dit wel kan.          
Een ander aandachtspunt i.v.m. de krabgedeeltes is dat ik bij mijn volgende krabpaal geen pluchestof rond de palen zelf wil. Dat ziet er heel mooi uit, zo’n paal met sisal en dan bovenaan afgewerkt met een pluche stof, maar vermits Mylo graag hoog krabt, zat hij meer op de pluche stof te krabben dan op de sisal. Bij mijn volgende krabpaal ga ik dus kiezen voor een exemplaar waarbij de palen volledig met sisal bedekt zijn.
De ligplaatsen: 
Mylo is een binnenhuiskat (link) en ik vind het dan ook heel belangrijk dat hij zich in huis helemaal kan uitleven. Om die reden wil ik graag een krabpaal met meerdere ligplaatsen, holletjes of hangmatten zodat hij van de ene naar de andere kan springen en keuze heeft uit verschillende plekjes om te gaan liggen slapen of uit het raam te kijken.
De afmetingen:              
Uiteraard is het belangrijk om bij de keuze van een krabpaal te kijken waar je hem wil plaatsen en welke afmetingen de paal maximaal mag hebben.    
 
De kleuren:       
Minder belangrijk voor de kat, maar wel voor het baasje. Ik kies graag een paal die qua kleuren past bij het interieur. Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk.

Last but not least: de prijs!        
De beste tip die ik je hierbij kan geven is: begin op tijd te zoeken. Wacht niet tot je vorige krabpaal helemaal versleten is en je dringend een nieuwe paal nodig hebt. Mijn huidige krabpaal is ook nog niet helemaal versleten, maar toch ben ik al op zoek naar een nieuwe. Ik weet nl. dat Mylo’s krabpaal het niet lang meer gaat uithouden en nu heb ik nog rustig de tijd om een nieuwe te zoeken.               
Ga best eens in verschillende winkels kijken voor je een keuze maakt. Daar kan je de palen zien en voelen, wat toch helpt bij het keuzeproces. Daarna kan je op het internet kijken. Er zijn verschillende sites waar je krabpalen bij kan bestellen en thuis kan laten leveren. Zelf kocht ik al spullen bij zooplus.nl , dehuisdiersuper.nl en animal-stars.        
Als je dan een paar mogelijke krabpalen hebt geselecteerd, kan je die in het oog houden en wachten tot er eentje in promotie komt. Op die manier heb je door een beetje vooruitdenken weer geld uitgespaard :).
Ik wens iedereen veel shopplezier!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+