Kattenbakserie (1/7): Waarop letten bij het kiezen van een kattenbak?

De eerste stap bij kattenbakken en alles wat erbij komt kijken is natuurlijk het kiezen van een kattenbak zelf.
Je hebt 3 grote soorten kattenbakken: open, gesloten en ‘automatische’ kattenbakken.
Bij de laatste soort wordt de kattenbak zelf gereinigd, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, dus daar ga ik ook niet over schrijven.

Mijn ouders hadden vroeger een open kattenbak. De reden dat ik voor een gesloten kattenbak gekozen heb, is dat we natuurlijk ook nog Kyra hebben en ik had gelezen dat honden wel eens de uitwerpsels uit de bak durven halen. Jakkes! Geen idee waarom, maar ik heb de kattenbak eens laten open staan en toen heb ik Kyra inderdaad betrapt.
Een gesloten kattenbak is ook een hulp om voor minder geurhinder te zorgen. En achteraf gezien blijkt dat ik ook goed gekozen heb omdat ik een ‘gravertje’ heb en anders de hele vloer constant onder kattenbakkorrels liggen ;).

De kattenbak die ik nu heb is van het merk Imac. Waarom heb ik deze kattenbak gekozen? Wel het was om eerlijk gezegd in uitverkoop (ik weet de prijs jammer genoeg niet meer, maar het was echt een koopje) en het voldeed aan de criteria die ik voor mezelf had opgesteld.
Eén van die criteria was de afmetingen. Het is heel belangrijk dat je op voorhand kijkt waar je de kattenbak wil plaatsen en hoe groot de afmetingen maximaal mogen zijn. Ik ben een voorstander voor grote kattenbakken met een grote deur opdat de kat comfortabel naar toilet kan gaan. Je zou ten slotte zelf toch ook niet graag op een toilet zitten waarbij je totaal geen beenruimte heb?

  
Bovenaan mijn kattenbak is een handvat (om de kattenbak op te heffen, dit is af en toe wel handig). en een bakje. In het bakje zitten een actieve kool filter en een kattenbakschepje. Persoonlijk gebruik ik momenteel een ander kattenbakschepje, maar daar zal ik later meer over schrijven. De filter dient ervoor om de geur wat te filteren (duh! daarom noemt het filter :p). Het wordt aangeraden om die af en toe eens te vervangen.

Het deurtje van mijn kattenbak kan losgemaakt worden. Dit was wel handig toen Mylo bij ons was. Zo konden we in een paar dagen opbouwen van op een open kattenbak gaan, naar op een gesloten kattenbak zonder deurtje gaan en ten slotte op een gesloten kattenbak met deurtje gaan.


Nu, de kattenbak die ik graag zou willen is een kattenbak van het merk Catit. Niet dat ik niet tevreden ben over de kattenbak die ik nu heb, maar ik denk dat de Catit kattenbak net nog iets handiger is. Bovendien heb ik ook al veel goede dingen gehoord van mensen die de kattenbak hebben.
De Catit kattenbak is een ruime kattenbak waarvan de onderbak een hoge rand heeft (dit laatste is zeer handig als je zoals ik een ‘gravertje’ in huis hebt). Bovenaan zitten er ook een actieve kool filter en een handgreep. Wat mij vooral aanspreekt is de grote  klapdeur (fijn voor Mylo) die bovendien ook nog verder opengeklapt kan worden zodat je de kattenbak gemakkelijker kan kuisen (fijn voor mij). Nu moet ik elke dag het volledige deksel losklikken om de kattenbak proper te maken.
Het fijne aan de Catiti kattenbak is dat de prijs ook nog mooi is, nl. ongeveer 20 à 25 euro afhankelijk van in welke winkel je het koopt.

Foto van Zooplus.nl

Dus even samenvatten waarop je moet letten:
- open of gesloten bak
- maximale afmetingen (plaats waar de bak komt te staan) 
- minimale afmetingen (afhankelijk van de grootte van je kat, kijken wat comfortabel is)
- de hoogte van de onderbak
- de grootte van het deurtje
- de gemakkelijkheid om de bak dagelijks proper te maken
- de aan- of afwezigheid van een actieve koolfilter
- de aanwezigheid van een handvat

- het prijskaartje

4 opmerkingen:

  1. Leuk artikel! Ik ben blij je blog ontdekt te hebben :) Ik heb zelf van die jumbo kattenbakken, vind die heel handig en stevig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom!
      De jumbo kattenbak zien er ook lekker groot uit :)

      Verwijderen
  2. Bij ons is het altijd super moeilijk om een kattenbak te kiezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe komt het? Zijn je katten kieskeurig? Of vind je het gewoon zelf moeilijk?

      Verwijderen

Google+