Een raskat of een kat uit het asiel?

In mijn oorspronkelijke plan, was het mijn bedoeling om een raskat te nemen. Ik wilde heel graag een knuffelkat en dacht dat als ik een raskat zou nemen, ik toch iets meer zekerheid zou hebben over het soort karakter dan bij een huiskat. Bovendien wilde ik de kat binnenhouden omdat ik schrik had dat ze anders op een dag zou wegblijven zoals onze vorige poes en ik dacht dat je alleen raskatten kon binnen houden.

Mijn oog was gevallen op ragdolls. Niet alleen vanwege hun prachtige uiterlijk, maar vooral omdat ze bekend staan als echte knuffelkatten.

Ragdoll poes Phoenix
Phoenix, één van de mooie ragdolls van Cattery Narbondel
Na veel lezen en spreken met andere katteneigenaars, kwam ik er echter achter dat zelfs binnen eenzelfde ras, katten nog enorm van karakter kunnen verschillen. Bovendien zag mijn papa een binnenhuiskat niet zitten. De kat zou natuurlijk wel binnen mogen, maar hij wilde dat ze ook naar buiten zou kunnen gaan, zodat hij niet altijd op zou moeten letten om de deuren dicht te houden.
Ik begon dus verder te zoeken en besloot uiteindelijk om een volwassen kat uit het asiel te adopteren. Asielen worden elk jaar overspoeld met afgestane of gevonden katten die een nieuwe thuis zoeken, dus ik wilde heel graag zo’n arm beestje een warme thuis geven. En door voor een volwassen kat te kiezen, zou ik ook al meer inzicht hebben in het karakter van de kat.
Ondertussen ben ik een grote voorstander voor het adopteren van een kat uit het asiel en ik wil jullie aandacht dan ook even vestigen op de overheidscampagne ‘Kies voor het asiel’. Op hun site vind je een overzicht van de voordelen, veelgestelde vragen en een kaart met de asielen in België.
FOD campagne 'Kies voor het asiel'
FOD Campagne 'Kies voor het asiel'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+