Kat en hond aan elkaar laten wennen.

De belangrijkste voorwaarde bij de adoptie van een kat, was bij ons dat de kat overweg zou moeten kunnen met Kyra, de hond van mijn zus. Kyra was toen ten slotte al 11 jaar bij ons, dus als het niet zou lukken om de beide beestjes te laten samenleven, dan zouden we de kat terug naar het asiel moeten doen.
Kyra de hond van mijn zus
Kyra, de hond van mijn zus.
Maar zover wilde we het natuurlijk niet laten komen! Daarom begon ik al ver op voorhand op te zoeken wat de beste manier is om een kat en een hond aan elkaar te introduceren. Al snel werd mij duidelijk dat er onder de katteneigenaars 2 kampen bestaan: de voorstanders van de geleidelijke introductie en de voorstanders van wat ik de ‘cold turkey’ methode noem.
Bij de cold Turkey methode worden kat en hond gewoon op hoop van zegen bij elkaar gezet en moeten ze zelf maar uitzoeken hoe ze met elkaar kunnen samen leven. Die methode zal voor een deel katten en honden natuurlijk wel werken, maar ik had het gevoel dat de andere methode ons meer kans op slagen zou geven.
Bij trage introductie laat je de hond en kat in kleine stapjes aan elkaar wennen. Daarbij maak je gebruik van positieve associatie, een stokpaardje van Jackson Galaxy van het tv-programma My cat from hell.
My cat from hell
Tv programma dat baasjes leert beter te communiceren met hun kat.

Bij ons is dat als volgt verlopen: Toen Mylo wat bekomen was van zijn verhuis en etenstijd was voor Kyra, hebben we hen in twee aangrenzende ruimten geplaatst met een plank tussen. Ze konden elkaar dus alleen horen en ruiken. Door hun op dat moment eten te geven, werden die geluiden en geuren met iets positief geassocieerd.
Toen dat goed lukte, gingen we een stapje verder en plaatste we een hek in plaats van de plank. Op die manier konden ze elkaar ook zien, maar nog niet aanraken (al moest ik wel goed in het oog houden dat Mylo niet over het hek zou springen :p). Opnieuw gebruikte we hierbij eten als positieve associatie.
Na een tijdje werden ze nieuwsgierig (vooral Mylo dan) en gingen ze door het hek door aan elkaar ruiken. Toen ook dat goed ging, lieten we ze in dezelfde ruimte eten. Dat lukte al na 4 dagen! Kyra was nog wel wat op haar hoede, ook al weegt ze zowat 8 keer zoveel als Mylo…
Mylo en Kyra samen eten
Mylo en Kyra eten voor de eerste keer samen.

Uiteindelijk konden ze ook buiten de eetmomenten bij elkaar in dezelfde kamer zijn. Mission accomplished!
Mylo en Kyra samen in één ruimte
Mylo zoekt contact met Kyra, die het nog niet helemaal vertrouwt ;).
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+