Kattenbakserie (3/7): Hoe je kattenbak kuisen?

Bij Mylo’s spullen heb ik een doosje staan met daarin de spullen die ik elke keer gebruik om zijn kattenbak te kuisen: een sponsje, een paar rubberen handschoenen en Dettol. Yep, ik gebruik Dettol.
Toen ik als tiener in een dierenasiel vrijwilligerswerk deed, gebruikte ze daar ook altijd Dettol om alles te kuisen. Voor gebruik in het dagelijks leven ben ik niet zo’n voorstander van Dettol (te ‘clean’ en bacterievrij is uiteindelijk ook niet gezond), maar een kattenbak is wel een plaats waar Dettol van pas komt.

Toen ik zei dat ik Dettol ging gebruiken om Mylo’s kattenbak te kuisen was er iemand die reageerde dat ik dat zeker niet mocht doen want dat Dettol vergif was voor katten. Euh ja, alle kuisproducten zijn vergif voor katten hé. Maar een kat likt normaal niet aan haar kattenbak hé (indien dit wel het geval is, lijkt me het belangrijk om de reden hiervan te onderzoeken). Dat zou zo’n beetje zijn als zeggen : je mag geen kuisproduct gebruiken om de toilet te kuisen als je kleine kinderen in huis hebt, want dat is giftig. En dan denk ik dat de kans nog groter is dat je kind eens aan de toilet komt met zijn mondje dan dat je kat aan de kattenbak likt.

Bon, ik kuis mijn kattenbak dus met Dettol en dat gaat prima. Om de hoeveel tijd? Dat was een vraag waar ik heel lang het antwoord op heb gezocht en pas toen ik Mylo een tijdje had, kwam ik tot het besef dat je dat echt wel zelf kan beginnen inschatten na een tijdje. Hoe snel je kattenbak gekuist moet worden hangt van zoveel factoren af (aantal katten, binnen/buitenkat, kattenbakkorrels, grootte kattenbak, …) dat je daar onmogelijk een cijfer op kan plakken. Meestal kuis ik de bak uit nadat ik een hele zak kattenbakkorrels gebruikt heb. Maar ik denk dat je als gouden regel kan gebruiken dat, als je zelf vind dat het begint te stinken of er wat vuil uitziet, dat het voor je kat ook niet aangenaam is.
Bij mij kattenbakvulling is het, vind ik, ook erg duidelijk te zien als het allemaal wat te verzadigd geraakt en ik alles eens moet leegmaken in de vuilbak.

Een vraag die ik had voor ik Mylo adopteerde was: hoeveel moet je de bak vullen nadat je hem gekuist hebt? Nergens kon ik een concreet antwoord vinden en ook hier geldt weer dat het een beetje afhankelijk is van verschillende situaties. Ik heb het even gemeten en ik vul momenteel de bak voor ongeveer 7 cm (wat ongeveer 2/3 van de zak is voor mijn kattenbak). Mylo is nl. een graver en ik zoek daarom een evenwicht tussen genoeg vulling erin doen zodat hij lekker kan graven en niet teveel vulling erin doen zodat hij het niet allemaal gewoon via het deurtje buiten graaft :p.

Als het volume teveel zakt, doe ik de rest van de zak erbij. Als er te weinig in zit, heb ik gemerkt dat de klonters (ik gebruik klontvormend grind) aan de bodem blijven plakken waardoor je teveel kuiswerk hebt.

4 opmerkingen:

  1. Lang leve, de peewee-bak die je nooit echt hoeft te reinigen! :D Het risico van dettol zit hem in het feit dat deze een soort laagje achterlaat en dat de kat met zijn pootjes hierover loopt en aangezien een kat zijn pootjes wast dat hij op die manier dettol zou binnenkrijgen :-) maar ik denk dat dit voor een kattenbak niet echt een risico vormt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelf nog geen ervaring met PeeWee-bakken, maar ik heb er wel al over gehoord en gelezen. Ik zou die toch ook af en toe eens met dettol kuisen hoor. De plasjes raken het plastiek van de bak nl. ook aan voordat de korrels opzwellen.
      Voor de rest interesseert de werking van zo'n PeeWee bak me wel. Misschien moet ik dat in de toekomst ook eens uitproberen en een blogpost over schrijven :).
      En inderdaad, dat laagje dettol is geen probleem aangezien er toch altijd een dikke laag kattenbakkorrels in ligt.

      Verwijderen
  2. Wij maken de bakken schoon 1x per week met een dikke laag bleek erin. Klinkt nasty maar we laten dit even intrekken met heet water in de douchecabine, schoon schrobben en goed spoelen erna, even droog maken en voila! Erna ruik je ook geen bleek meer trouwens! Omdat je het goed spoelt en droog maakt blijven geen resten achter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me ook wel een goede manier :). Alleen zou de lomperik in mij waarschijnlijk regelmatig bleekvlekken op haar kleren krijgen, maar dat ligt dan aan mij :p

      Verwijderen

Google+