Kattenbakserie (2/7): Het dagelijks onderhoud van je kattenbak

Een kattenbak is iets dat je dagelijks moet onderhouden en niet gewoon om de zoveel weken eens uitkappen. Je moet het vergelijken met het doorspoelen van onze toilet, wat niet hetzelfde is als de toilet kuisen. De toilet doortrekken of de kattenbak proper scheppen kosten beide amper tijd, maar je moet het wel even doen.

Persoonlijk schep ik Mylo’s kattenbak 1x per dag proper. Als je een kat hebt die veel buiten zit zal je dit misschien iets minder vaak moeten doen, als je meerdere katten hebt moet je dat misschien vaker doen.

Voor het proper scheppen gebruik ik momenteel een vrij grote schep met fijne gaatjes (gekocht bij Maxi Zoo).  Welke schep het handigste is, is echter heel afhankelijk van welk soort kattenbakkorrels je gebruikt. Omdat ik momenteel klontvormende kattenbakkorrels met een fijne korrel gebruik, vind ik dit schepje heel handig.

Waar je de gebruikte kattenbakkorrels mag smijten hangt ook weer af van het soort kattenbakkorrels, maar ik denk dat de meeste (zoals diegene die ik nu gebruik) bij het huisvuil moeten. Als je vuilbak niet in de buurt van de kattenbak staat en je niet heel je huis wil doorlopen met het kattenbakschepje (en het risico lopen dat er onderweg een deel afvalt), dan heb ik een handig en totaal niet duur trucje voor je, nl. boterhamzakjes. Ja, je hoort het goed! Ik koop die van mij bij de Action voor slechts 0,56 euro per 150 zakjes. Je doet alles in het zakje en gooit het met zakje in de vuilbak, netjes en handig!

Voor nieuwe katteneigenaars moet ik misschien wel waarschuwen dat veel katten het heel plezant vinden dat je hun bak proper maakt en dan ongegeneerd, terwijl je nog bezig bent, op hun kattenbak gaan zitten en alles ondergraven ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+