Review van een geweldige wapen tegen de ronddwarrelende haren: de furminator

Ik ben dol op Mylo’s winterpels! Hij heeft in de winter altijd een extra mooi en donzig vachtje, waar ik heerlijk van kan genieten. Maar ik weet ook dat, in het voorjaar, datzelfde donzige vachtje wel eens voor frustraties kan zorgen. Jullie kennen waarschijnlijk allemaal wel het probleem van truien en meubels vol kattenhaar…



Wel, ik heb iets gevonden dat het kattenhaar toch al veel verminderd, namelijk de furminator! Ik kwam de furminator tegen toen ik op zoek was naar een kam voor Mylo. Ik moet toegeven dat ik in het begin wat sceptisch was over wat ik las op het internet. Het zou super gemakkelijk zijn en veel haar tegelijk uit de vacht halen. Het leek allemaal een beetje te mooi om waar te zijn. Bovendien kost het in de veel dierenwinkels bijna 50 euro!




Toen ik erover sprak met enkele andere katteneigenaars die zelf een furminator hadden (en waarvan ik zeker wist dat ze niet gesponsord waren om reclame te maken), konden ze mij toch overtuigen om het zelf uit te proberen. Ik kocht uiteindelijk de furminator voor 29,99 euro bij Zooplus. Dat is nog behoorlijk duur voor een kam, maar zoals je verder zal lezen, vind ik het de investering zeker waard!

Katten kammen is niet altijd gemakkelijk. Ook Mylo was niet enthousiast toen ik hem de eerste keer wilde kammen. Maar ondertussen hebben we hier thuis een strategie ontwikkeld die werkt.
We wachten eerst tot Mylo heel moe is en slaapt, op zo’n moment is hij meestal heel gewillig om dingen te doen. Hij wordt natuurlijk een beetje wakker van het kammen, maar dat vangen we op doordat iemand hem afleid aan zijn hoofdje door hem te aaien en met hem te praten terwijl de andere hem kamt (ook afgewisseld met aaien). Bovendien zorgen we ervoor dat we de kamsessies telkens kort houden zodat het voor Mylo niet stresserend wordt.



Maar nu terug naar de furminator. Hij doet echt wat hij beloofd! Zonder dat ik er veel moeite moet doen, komen er plukken haar gemakkelijk los uit Mylo’s vacht. Daardoor hoef ik hem minder vaak te kamen en moet ik minder vaak mezelf ontharen. Ik vind de furminator vooral goed omdat het de donzige wintervacht onder zijn ‘gewone vacht’ uit lijkt te halen.

Dat laatste bracht ons op het idee om de furminator ook eens uit te proberen op mijn zus haar hond. Kyra is namelijk een kruising tussen een Golden retriever en een Duitse herder. Van dat laatste ras heeft ze de dikke winterse ondervacht geërfd die er in de lente met massa’s uitvalt. We hadden al verschillende kammen voor haar geprobeerd, maar geen enkele kam leek echt goed te werken en aangenaam te zijn voor haar.

Zegt het genoeg als ik vertel dat de furminator nu vaker in mijn zus haar kamer ligt als in die van mij? De furminator werkt dus ook goed voor Kyra. Niet alleen komen de losse haren er 10 keer zo snel uit, het is duidelijk dat Kyra het ook aangenamer vind dan de andere kammen en borstels die we daarvoor probeerden.

De furminator is verkrijgbaar in verschillende formaten (kat/hond, kortharig/langharig, groot/klein), maar wij gebruiken eigenlijk die van Mylo gewoon ook altijd voor Kyra en dat gaat prima.




Opgelet: zorg dat je niet overdreven veel gaat kammen met de Furminator, want dan kan je de vacht van je kat net kapot maken!

2 opmerkingen:

  1. Ik heb al veel goede verhalen gehoord over de furminator!
    Wij hebben gewoon een fijne kam van een paar euro maar gelukkig vind Binkie het kammen echt héérlijk dus dan doen we het gewoon wat vaker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wow, wat ben jij een bofkont dan! Ik ken niet veel katten die kammen leuk vinden :)

    BeantwoordenVerwijderen

Google+