Kattenbakserie (6/7): kattenbakkorels van Cat's Best Eco Plus

De kattenbakkorrels die ik graag eens wilde uitproberen zijn Cat’s Best Eco Plus. Net zoals Biokats is dit een klontvormende vulling.



Wat beloofd het? (Bron: Zooplus.nl)
·         Extreem geurbindend
·         Mag in de compostbak en is 100 % biologisch afbreekbaar:
·         100 % Zuivere plantenvezels
·         Tot drie keer zo lang bruikbaar als normaal klontvormend kattengrit
·         Vochtopname van 7 keer het originele volume
·         Makkelijk te verplaatsen
·         Door het toilet af te voeren
·         Fluweel zacht voor de poten
Klinkt wel heel geweldig, niet? Ik ben benieuwd of het zijn beloftes kan waarmaken.

Hoeveel kost het?
Je hebt zakken van 10l, 20l, 40l en 60l. Hoe groter de zak, hoe goedkoper natuurlijk. De duurste kost 0,70 euro per liter en de goedkoopste kost 0,58 euro per liter. Iets duurder dus als Biokat’s, maar als het echt langer meegaat zoals ze beweren, komt het misschien toch goedkoper uit. (Prijzen Zooplus.nl)


Wat is mijn ervaring?
Het allereerste wat opvalt is hoe licht de zak is! Ik kocht weliswaar de kleinste zak om het te proberen, maar zelfs voor een kleine zak voelt het heel licht.

De korrels zijn grof en zandkleurig, maar ze voelen niet onaangenaam. De eerste keren dat ik de kattenbak proper maak, moet ik er even aan wennen. Het schept veel lichter, maar de gaatjes van mijn grote kattenbakschep zijn natuurlijk te klein om te kunnen zeven met deze korrels. Toch heb ik na een paar dagen het in mijn vingers en gaat het vlot. Het voordeel van de lichte grove korrels is dat je heel gemakkelijk kan 'zoeken' waar de klonters zitten.




Jammer genoeg werden mijn medehuisgenoten al snel gek van de nieuwe kattenbakkorrels. Want ook deze korrels graaft Mylo graag uit zijn 'gesloten' kattenbak. Omdat de korrels grof zijn en de kleur van onze vloer grijs is, vallen ze natuurlijk superhard op. Extra werk dus, wat niet echt de bedoeling is. Maar zoals ik eerder al zei is Mylo een serieuze graver en kunnen we dus niet echt van 'uitloop' spreken. Over mogelijke uitloop kan ik dan ook niet veel zeggen, vermits Mylo telkens mijn 'crime scene' contamineerde door eerst lekker veel eruit te graven.

Ondanks dat ik de test midden in de zomer deed, waren er dan weer géén klachten over de geur. Wat natuurlijk ook een belangrijke factor is. Geurbindend? Check!

De zak van 10 liter heeft het ongeveer een dikke maand uitgehouden (van 3 juli tot 6 augustus) . Ik ben niet gestopt omdat het begon te stinken of omdat het te verzadigd was, maar simpelweg omdat er nog te weinig korrels in de kattenbak waren. Ik vermoed daarom dat als ik een grotere zak genomen zou hebben, ik ook meer rendement zou gehad hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+